Aurinko paistaa.

Ei edes haittaa että kohtaan sen pääasiassa ikkunan läpi. Pelkkä tietoisuus siitä, että olisi aurinkoista ja lämmintä jos menisin ulos, auttaa selviytymään keinovalossa.

Paikallinen kirjastonhoitaja otti ja teloi itsensä sairaslomalle arkistotyöskennellessään. Mitä tästä opimme? Ei nostella kuin yksi arkistolaatikko kerrallaan, vaikka kuinka kuviteltaisiin tietävämme paljonko ko. laatikot painavat. Tässä tapauksessa tuli kuparipiirroksia tehtäessä käytettäviä kuparilevyjä yksi laatikko jalkapöydälle. Toivottavasti osaan jälleen oppia muiden virheistä.

Minulle tipahti tästä syystä löysää aikaa viikonloppuun, koska käsikirjoitus- ja vanhojen kirjojen arkisto on poikkeuksellisesti lukossa koko viikonlopun. Se tarkoittaa yhden artikkelin valmistumista. Parhaassa tapauksessa.

Pahimmassa tapauksessa en kykene avaamaan koko tiedostoa, koska siitä tulee paha mieli. Logiikka tässä tapauksessa menee niin, että jos kykenisin tekemään sen artikkelin valmiiksi, niin sehän olisi valmis jo. Ja koska se ei ole, en selvästikään kykene tähänkään, joten olen paha ja huono ihminen ja minun kuuluu hävetä ja kärsiä, mikä johtaa sängynpohjalle jumiutumiseen. Erityisesti jos on kaunis päivä, koska enhän ansaitse poistua tilasta, jossa artikkelia voi tehdä, tilaan, jossa sitä ei edes voi teknisesti ottaen tehdä. Ja jos en saa artikkelia aikaiseksi siitä huolimatta, että olen tilassa, jossa artikkelin voi teknisesti ottaen tehdä, olen huono ja paha ihminen jnejne, varsinkin kun ottaa huomioon, että olen saanut kasvaa yhteiskunnassa, jossa koulutus on ilmaista, rauha maassa jnejne, ja minun tulisi pelkästään osoittaakseni kiitollisuuteni saada sekin artikkeli valmiiksi ja erinomaiseksi, että voisin ruveta suorittamaan seuraavaa, jotta voisin edes jollain tavalla oikeuttaa olemassaoloni ja resurssienkäyttöni.

Pahimpia tapauksia ei ole hetkeen tullut vastaan, koska olen oppinut ulos masentuneesta logiikasta. Nykyään saatan jopa todeta itsekseni, että olen liian väsynyt tehdäkseni jotain, ja tämä tila muuttuu ainoastaan lepäämällä riittävästi. Ilman sen suurempia moraalisia pohdintoja. Vaikka vieläkin joutuu aika tavalla tiedostamaan, että ruumiin vaatimusten mukaan toimiminen ei liity mitenkään moraalisiin kysymyksiin ilman jotain sosiaalista aspektia.

Menenpä siis juoksemaan portaita niskasärkyä parantaakseni, vaikka vielä riittäisi säätämistä. Hähä.