Yhteisöllisessä asumisessa on puolensa. Erityisesti jos saa valita asuinkumppaninsa.

Jos ei saa, opiskelijasolussa asumisessa on silti puolensa. Erityisesti ikävät. Positiivisiakin on: jos tarvitsee välitöntä apua esimerkiksi natiivikulttuuriin liittyvien kysymysten kanssa, voi koputtaa kanssa-asujaimen ovelle ja möläyttää jotain. Kanssa-asujain tietää, että olet ulkomaalainen ja ulkomaalaiset ovat lähtökohtaisesti pöljiä laitteita. Ei hävetä niin paljon kuin satunnaiselta vastaantulijalta kysyttäessä.

Kaikkia keittiövälineitä ei tarvitse omistaa, kun voi lainata toisilta. Lisäksi yhteisten tilojen siivous jaetaan, niin että ihan joka viikko ei oletusarvoisesti tarvitse keittiötä tai kylppäriä putsata. Ainakaan jos kestää pienimuotoista sotkua. Tai on valmis pilaamaan niiden elämän, jotka eivät pidä yhteisesti sovituista säännöistä kiinni.

Prinsessa on oppinut siivoamaan vuorollaan ihan sanomati. Olen tosi ylpeä tästä aikaansaannoksestani, vaikka vähän pahoillani siitä että piti olla niin ilkeä. Tänään onnistuin höykyttämään myös paikallisen manga-animenörtin siivoamaan keittiön vuorollaan. Se ei vaatinut paljon, kysyinpähän tavatessa että oletkos huomannut että tällä viikolla on sinun keittiönsiivousvuoro. Joutui myöntämään huomanneensa. Siisteys tapahtui sitten parisen tuntia myöhemmin. Mun mielestä varsin pätevä höykytys, ottaen huomioon että kokoeroakin on noin sata kiloa.

Sitten on ne toiset puolet. Mun tavarat eivät mahdu keittiöön, kun olin viimeinen sisäänmuuttaja. Jääkaapista sentään raivasivät tilaan. Meteliä kuuluu koko ajan, erityisesti silloin jos haluaisi keskittyä nukkumiseen.

Ehdottomasti sietämättömintä on kuitenkin vieraiden ihmisten karvoitus. Hiukset suihkun viemärissä ovat ällöttäviä, mutta siedettävissä. Tänään oli kuitenkin joku (en väitä että Prinsessa, sillä ei ole tapana) levitellyt häpykarvojaan ympäri kylppäriä. Siis oikein meiningillä. Niitä oli suihkualtaassa ja -seinissä, vessanpöntön kannen päällä ja istuinrenkaan päällä ja wc-altaassa. Niitä oli lattialla ja käsienpesualtaassa. Yksi oli liisteröitynyt peiliin.

Mä siedän vielä tuntemattomien ihmisten intiimien seikkojen esilletuloa aika hyvin, mutta joutuminen täysin yllättäen vieraiden häpykarvojen kokoontumisajon keskelle omassa kylppärissäni on todella iljettävää. Kyllä mä tiedostan että useimmilla aikuisilla on niitä, mutta olen ihan tyytyväinen tilanteeseen, jossa ihmiset eivät esittele niitä minulle ruumiiseensa kiinnittyneinä tai ruumista irtaantuneina, ellen itse ensin osoita kiinnostusta niihin.

Jos pakenisi taas eläinnäytteiden ihmeelliseen maailmaan. Ne eivät ainakaan levittele asioitaan kysymättä.