Olen joulun jäljiltä ihan raatona.

Ensimmäiseksi sain flussan, joka sitkastelee edelleen jossain keuhko-onteloissa. Sitten kehitin jonkun vatsataudin. Ja nyt on meneillään ilmeisestikin immuunijärjestelmän seuraava sekoamisvaihe, koska flunssan aikana pikkuläikkinä ilmaantunut ihottuma on parin päivän sisään tehnyt tuhojaan yläkolmanneksessa.

En kehannut lähtä päivystykseen, kun siellä on tänään muutenkin aivan sairas kiire. Mutta pakko saada jotain lievitystä. Jatkuva ihottumakipu alkaa pitkittyessään käydä paitsi sietämättömäksi, myös masentavaksi. Erityisesti kun ruumis muistaa kaikki aiemmatkin ihottumatulehdukset ja nakkaa päälle ikäviä tuntemusmuistoja. Mä olen vielä kätevästi allerginen ihon normaalifaunaan kuuluvalle hiivasienelle, joka tietysti leviää mieluusti ja valonnopeudella kosteissa ihottumaläiskissä, joten normaalikutinan päälle iskeytyy välittömästi allergiakutina.

Kävimme sitten apteekissa hankkimassa voiteita alustavaan oireiden lievennykseen. Kaikessa lukee tyhmiä varoituksia siitä, miten ei saa laittaa silmiin tai suuhun. Haha, sanon minä, ja laitan kuitenkin. Koska ei pysty päivät pääksytysten olemaan silmät kiinni, ja on vähän tuskallista elää, kun silmien kiinni- ja aukiräpsäyttely sattuu niin, että tulee kyyneleet silmiin. Ja sit kun ne valuu silmistä ulos, ne menevät kirvelemään ihottumaan, ja sit tulee hierottua silmiä, ja sienet rakastavat ja lisääntyvät.

Voisiko joku toimittaa mulle uuden ruumiin? Ottaisin mielellään sellaisen, joka ei hajoa näin helposti ja jolla ylettyy myös kolmoshyllylle.